دوره 14، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 14 شماره 4 صفحات 46-38 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pirou M, Qaltash A, Mashinchi A A. Design and Validation of the Teaching Model of Philosophy of Life for Students of Shiraz University of Medical Sciences from the Point of View of Professors. North Khorasan University of Medical Sciences 2023; 14 (4) :38-46
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2695-fa.html
پیرو مریم، قلتاش عباس، ماشینچی علی اصغر. طراحی و اعتباربخشی الگوی آموزش فلسفه زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دیدگاه اساتید. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1401; 14 (4) :38-46

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2695-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، فلسفه تعلیم و تربیت، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
2- دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران ، gholtash578@yahoo.com
3- استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
چکيده:   (885 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتباربخشی الگوی آموزش فلسفه زندگی برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دیدگاه اساتید بود.
روش کار: این پژوهش ازجمله طرح‌های پژوهش کیفی است. مشارکت‌کنندگان شامل 8 نفر از اساتید دانشگاه بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. در بخش کیفی برای جمع‌آوری داده‌ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته در سطح اشباع نظری استفاده شد. روش تحلیل داده‌های کیفی، کدگذاری باز، محوری و انتخابی بود که روایی و پایایی آن از طریق سنجش روایی (تحلیل عامل) و پایایی (آلفای کرونباخ) با روایی 87/0 و پایایی 83/0 تأیید شد.
یافته‌ها: در خصوص الگوی مؤلفه‌های فلسفه زندگی اجتماعی، فلسفه زندگی فردی، فلسفه زندگی دینی و فلسفه زندگی اخلاقی، در مجموع 33 مفهوم به‌دست آمد که 10 مفهوم کلیدی برای مؤلفه‌های فلسفه زندگی اجتماعی، 9 مفهوم کلیدی برای فلسفه زندگی فردی، 6 مفهوم کلیدی برای فلسفه زندگی دینی و 8 مفهوم کلیدی برای فلسفه زندگی اخلاقی بود.
نتیجه گیری: در بررسی تحلیل کیفی طراحی و اعتباربخشی الگوی آموزش فلسفه زندگی برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دیدگاه اساتید، مؤلفه‌های شرایط علّی شامل 4 مؤلفه اصلی و 13 مؤلفه فرعی است که تأیید شد. نتایج حاکی از اعتبار یافته‌های تحقیق و الگوی ارائه‌شده در پژوهش بود.
متن کامل [PDF 716 kb]   (264 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1401/4/5 | پذیرش: 1401/8/30 | انتشار: 1401/12/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb