دوره 15، شماره 2 - ( تابستان 1402 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 79-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.MUMS.FHMPM.REC.1401.069


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farjam E, Charoghchian Khorasani E, Ebrahimi S, Sadeghi S, Afzalaghaee M, Peyman N. Application of Models and Theories of Health Education and Health Promotion in the Prevention of Substance Abuse in Adolescents: A Systematic Review. North Khorasan University of Medical Sciences 2023; 15 (2) :71-79
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2781-fa.html
فرجام الهام، چارقچیان خراسانی الهام، ابراهیمی سمیه، صادقی سارا، افضل آقایی منور، پیمان نوشین. کاربرد مدل‌ها و نظریه های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در پیشگیری از سوء‌مصرف مواد در نوجوانان؛ یک مرور نظام‌مند. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1402; 15 (2) :71-79

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2781-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- استادیار، گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
4- استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکيده:   (1318 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلات مبتنی بر مدل‌ها و نظریه‌های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در پیشگیری از سوء‌مصرف مواد در نوجوانان انجام شده است.
روش کار: به‌منظور شناسایی مطالعات انجام‌شده، کلمات کلیدی مرتبط در پایگاه‌های اطلاعاتی Magiran، SID،Web of science، Scopus،Pubmed  و Google Scholar  جست‌وجو شد و تمام مطالعاتی که در این زمینه چاپ شده بود، با محدودیت زمانی اول ژانویه 2011 تا 21 دسامبر 2021 استخراج شد. پس از غربالگری مطالعات، 11 مقاله که دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند، بررسی شدند.
یافته‌ها: در این پژوهش، 7 مطالعه از نوع نیمه‌تجربی، 3 مطالعه به‌صورت کارآزمایی بالینی و 1 مطالعه نامشخص بود که بر روی دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم انجام شد. مداخلات آموزشی در 6 مقاله بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده، در 2 مقاله بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی، در 1 مقاله بر اساس تئوری توسعه‌یافته عمل منطقی، در 1 مقاله بر اساس مدل فرانظری و در 1 مقاله بر اساس تئوری تعامل خانواده انجام شده است.
نتیجه‌گیری: استفاده از مدل‌ها و نظریه‌های مختلف می‌تواند تأثیر مثبتی در پیشگیری از سوء‌مصرف مواد و در نهایت، اجرای رفتارهای سالم داشته باشد. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، سازه نگرش و خودکارآمدی در بیشتر مطالعات، مهم‌ترین و قوی‌ترین متغیر معرفی شده بودند و نقش مهمی را در پیشگیری از سوء‌مصرف مواد و اتخاذ رفتار سالم توسط دانش‌آموزان ایفا می‌کردند
متن کامل [PDF 807 kb]   (853 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1401/8/10 | پذیرش: 1401/12/15 | انتشار: 1402/6/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb