دوره 5، شماره 5 و S5 - ( ویژه نامه 92 دانشجویی 1392 )                   جلد 5 شماره 5 و S5 صفحات 1157-1153 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mortazavi H, Tabatabaee A, Golmakani E, Tabatabaeichehr M. Principles of marketing to attract nursing students: offer solutions . North Khorasan University of Medical Sciences 2014; 5 (5) :1153-1157
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-310-fa.html
مرتضوی حامد، طباطبایی امیر، گلمکانی ابراهیم، طباطبایی چهر محبوبه. اصول بازاریابی برای جذب دانشجوی پرستاری : ارائه راهکار . مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1392; 5 (5) :1153-1157

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-310-fa.html


1- دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، بجنورد، ایران
2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قوچان، گروه پرستاری، قوچان، ایران
3- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکيده:   (4897 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: با توجه به تغییرات اخیر منجمله تنوع و افزایش موسسات آموزش عالی، دولتی، آزاد و غیر انتفاعی، تغییر وضعیت جمعیت شناختی دانشجویان و کم شدن تدریجی متقاضیان ورود به دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی باید با استفاده از تحقیقات اصول بازاریابی، توسعه و برنامه ریزی استراتژیک به منظور انطباق با شرایط کنونی و آینده، در بازار رقابت جذب دانشجو تلاش کنند. از آنجا که جذب دانشجو و تلاش برای ارتقاء رشته پرستاری هدف دانشکده های پرستاری می باشد این مقاله مروری در نظر دارد با تمرکز بر اصول بازاریابی، کاربرد آن را در جذب دانشجوی پرستاری مورد توجه قرار دهد. مواد و روش کار: برای دستیابی به مقالات و مطالعات مربوط به بازاریابی و کلید واژه های مربوطه در فاصله سالهای 2000 لغایت 2013 میلادی در بانک های اطلاعاتی, Scopus Iran Medx ,Iran Doc, Science Direct , PubMed مورد بررسی قرار گرفته و سپس بر اساس میزان ارتباط مقالات با موضوع پژوهش و نظر تخصصی گروه تحقیق، مقالات مرتبط انتخاب و بررسی شدند. یافته ها: در این مطالعه با توجه به معیارهای ورودی 20 مقاله و5 کتاب مرتبط انتخاب شد. به طور کلی تصویری که دانشگاه از خود در ذهن افراد جامعه می سازد به عوامل مختلفی بستگی دارد. شهرت دانشکده به عنوان مرکزی برای تدریس و تحصیل، عملکرد آن در زمینه مسایل بالینی، اجتماعی، فرهنگی نمونه هایی از عواملی است که قضاوت ذهنی و عملی داوطلبان تحصیل را درخصوص رشته پرستاری تحت تاثیر قرار می دهند . نتیجه گیری: برای رسیدن به اهداف استراتژیک دانشگاه و جذب بیشتر دانشجو که یکی از مشتریان سیستم هستند بایستی با اصول بازاریابی بخصوص در حوزه آموزش عالی و علوم پزشکی بیشتر از گذشته آشنا شد. بازاریابی بطور کلی سبب افزایش کارآیی و مسئولیت پذیری، افزایش رضایتمندی و منابع تخصصیص داده شده در آموزش عالی می گردد.

متن کامل [PDF 523 kb]   (3289 دریافت)    
نوع مطالعه: مقالات مروری | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1393/12/24 | پذیرش: 1393/12/24 | انتشار: 1393/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb