چکیده زمینه و هدف: با توجه به تغییرات اخیر منجمله تنوع و افزایش موسسات آموزش عالی، دولتی، آزاد و غیر انتفاعی، تغییر وضعیت جمعیت شناختی دانشجویان و کم شدن تدریجی متقاضیان ورود به دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی باید با استفاده از تحقیقات اصول بازاریابی، توسعه و برنامه ریزی استراتژیک به منظور انطباق با شرایط کنونی و آینده، در بازار رقابت جذب دانشجو تلاش کنند. از آنجا که جذب دانشجو و تلاش برای ارتقاء رشته پرستاری هدف دانشکده های پرستاری می باشد این مقاله مروری در نظر دارد با تمرکز بر اصول بازاریابی، کاربرد آن را در جذب دانشجوی پرستاری مورد توجه قرار دهد. مواد و روش کار: برای دستیابی به مقالات و مطالعات مربوط به بازاریابی و کلید واژه های مربوطه در فاصله سالهای 2000 لغایت 2013 میلادی در بانک های اطلاعاتی, Scopus Iran Medx ,Iran Doc, Science Direct , PubMed مورد بررسی قرار گرفته و سپس بر اساس میزان ارتباط مقالات با موضوع پژوهش و نظر تخصصی گروه تحقیق، مقالات مرتبط انتخاب و بررسی شدند. یافته ها: در این مطالعه با توجه به معیارهای ورودی 20 مقاله و5 کتاب مرتبط انتخاب شد. به طور کلی تصویری که دانشگاه از خود در ذهن افراد جامعه می سازد به عوامل مختلفی بستگی دارد. شهرت دانشکده به عنوان مرکزی برای تدریس و تحصیل، عملکرد آن در زمینه مسایل بالینی، اجتماعی، فرهنگی نمونه هایی از عواملی است که قضاوت ذهنی و عملی داوطلبان تحصیل را درخصوص رشته پرستاری تحت تاثیر قرار می دهند . نتیجه گیری: برای رسیدن به اهداف استراتژیک دانشگاه و جذب بیشتر دانشجو که یکی از مشتریان سیستم هستند بایستی با اصول بازاریابی بخصوص در حوزه آموزش عالی و علوم پزشکی بیشتر از گذشته آشنا شد. بازاریابی بطور کلی سبب افزایش کارآیی و مسئولیت پذیری، افزایش رضایتمندی و منابع تخصصیص داده شده در آموزش عالی می گردد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |