Yaghobi F, Charoghchian Khorasani E, Ghodsikhah F, Peyman N. The Effect of Parenting Education Based on Self-Efficacy Theory on Preventative Behaviors of Pediculosis Infection in Female Students. North Khorasan University of Medical Sciences 2022; 14 (2) :102-108
URL:
http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2622-fa.html
یعقوبی فاطمه، چارقچیان خراسانی الهام، قدسی خواه فاطمه، پیمان نوشین. تأثیر آموزش والدین مبتنی بر نظریه خودکارآمدی بر رفتارهای پیشگیری کننده از آلودگی به پدیکلوزیس در دانش آموزان دختر. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1401; 14 (2) :102-108
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-2622-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد آمار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
4- استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، peymann@mums.ac.ir
چکيده: (1332 مشاهده)
مقدمه: با وجود پیشرفتهای اخیر در پیشگیری از بیماریهای انگلی، هنوز پدیکولوزیس یﮑﯽ از مشکلات ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ ﻣﻬﻢ در ﺑﯿﻦ داﻧﺶ آﻣﻮزان در ایران اﺳﺖ. ایﻦ پژوهش ﺑﺎ ﻫﺪف تعیین تاثیر آموزش والدین بر اساس نظریه خودکارآمدی بر رفتارهای پیشگیری کننده از آلودگی به پدیکلوزیس در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر مشهد در سال 1397 انجام شده است.
روش کار : این مطالعه نیمه تجربی بر روی 60 نفر از اولیا دانش آموزان دختر کلاس اولی که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای وارد مطالعه شدند، اجراء شد. والدین بطور تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، پرسش نامه رفتارهای پیشگیری کننده از آلودگی به پدیکلوزیس و پرسش نامه خودکار آمدی عمومی شرر بود. مداخله آموزشی بر اساس تئوری خودکارآمدی طراحی و در 4 جلسه آموزشی 45 دقیقه ای اجرا شد. قبل از مداخله، بلافاصله و 3 ماه بعد مداخله آموزشی، پرسش نامه ها تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارآماری SPSS نسخه 24 و آزمون های آماری کای اسکوئر، تی تست، من ویتنی و فریدمن استفاده شد.
یافته ها: قبل از مداخله بین دو گروه تفاوت آماری معنی داری در میانگین نمره خودکارآمدی و رفتارهای پیشگیری کننده از آلودگی به پدیکولوزیس وجود نداشت (05/0p> )، اما بلافاصله و بعد از مداخله میانگین نمره خودکارآمدی و نمره رفتارهای پیشگیری کننده از آلودگی به پدیکلوزیس تفاوت معنی داری با قبل از مداخله نشان داد(05/0p<).
نتیجه گیری:طبق نتایج، طراحی و اجرای مداخلات آموزشی مبتنی بر نظریه خودکارآمدی موجب افزایش رفتارهای پیشگیری کننده از آلودگی به پدیکلوزیس در دانش آموزان می شود.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1400/12/19 | پذیرش: 1401/3/3 | انتشار: 1401/6/20