Ethics code: IR.NKUMS.REC.1397.023
Tavakoli Ghouchani H, Khorrami M, Kaviyani F, Asghari D. Experiences of Mothers of High School Students Regarding Virtual Education during COVID-19. North Khorasan University of Medical Sciences 2025; 17 (2) :11-0
URL:
http://journal.nkums.ac.ir/article-1-3187-fa.html
توکلی قوچانی حمید، خرمی محمد، کاویانی فائزه، اصغری دردانه. تجربه زیسته والدین دانشآموزان دوره اوّل متوسطه از آموزش مجازی در دوران کووید 19. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1404; 17 (2) :11-0
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-3187-fa.html
1- استادیار آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری، دانشگاه علومپزشکی خراسانشمالی، بجنورد، ایران
2- دکتری روانشناسی، مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری، دانشگاه علومپزشکی خراسانشمالی، بجنورد، ایران
3- دانشجوی دکتری روانشناسی، مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری، دانشگاه علومپزشکی خراسانشمالی، بجنورد، ایران ، faezeh_kaviyani@yahoo.com
4- کارشناسارشد سنجش و اندازهگیری (روانسنجی)، مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری، دانشگاه علومپزشکی خراسانشمالی، بجنورد، ایران
چکيده: (315 مشاهده)
مقدمه: آموزش مجازی در همهگیری کووید 19 تغییرات گسترده در آموزش و زندگی دانشآموزان و خانوادهها ایجاد کرد. بنابراین شناخت تجربیات حاصل از آموزش مجازی برای پی بردن به مشکلات و مسائل گروههای مختلف تحتتأثیر حائز اهمیت است.
روش کار: این مطالعه با رویکرد کیفی و به روش تحلیل محتوا انجام شد. مشارکتکنندگان 14 نفر از مادرانی بودندکه فرزند آنها در مقطع متوسطه اوّل در دوران همهگیری کرونا از آموزش مجازی استفاده میکردند. نمونهگیری مبتنیبر هدف و تا اشباع دادهها ادامه داشت. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختارمند و یادداشتبرداری استفاده شد. مصاحبهها ضبط و تایپ و تحلیل دادهها براساس مراحل تجزیهوتحلیل محتوی گرانهایم و لاندمن انجام شد.
یافتهها: براساس اظهارات مادران شرکتکننده در این مطالعه، آموزش مجازی سه حیطه «یادگیری و آموزش، حوزه فردی دانشآموزان این مقطع و همچنین حیطه خانواده» را تحتتأثیر قرار داده است. در این مقایسه هیچ کدی مبنیبر مزیّت و رضایت شرکتکنندگان از آموزش مجازی یافت نشد.
نتیجهگیری: براساس تجارب مادران، آموزش مجازی در دوره کووید 19 با عث ایجاد تغییرات و نیازهای خاص میشود. نگرش غالباً منفی درخصوص آموزش مجازی در بین مادران، چالشهایی را در سازگاری آنها با فرزندانشان و همچنین آموزش و یادگیری آنها ایجاد میکند؛ زیرا این مادران پس از مجازی شدن آموزش دانشآموزان، تجارب مثبت کمتری را ازسوی فرایند مجازی شدن آموزش دریافت کردند.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
علوم پایه دریافت: 1403/4/20 | پذیرش: 1403/8/26 | انتشار: 1404/4/7