[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 9، شماره 1 - ( 4-1396 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 135-146 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی آموزش تکنیک های فراشناختی بر سبک زندگی
ابراهیم نامنی1، ملیحه شیردل *2، علی جهانگیری3
1- دانشگاه حکیم سبزواری
2- باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ، maliheshirdel@yahoo.com
3- دانشگاه پیام نور تهران
چکيده:   (312 مشاهده)

زمینه و هدف: پژوهش های مختلف نشان داده است که آموزش تکنیک های فراشناختی در سلامت روان و بهبود زندگی افراد موثر می باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی آموزش تکنیک های فراشناختی (آموزش توجه و ذهن آگاهی) بر سبک زندگی پرستاران شهر بجنورد می باشد.

مواد و روش کار: پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشی (پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام زنان پرستار شاغل و متاهل بیمارستان های شهر بجنورد در سال 94 می باشد. از بین زنان پرستار شاغل و متاهل، 30 پرستار به صورت نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. افراد به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارش شدند. قبل از اجرای مداخله آموزشی، پیش آزمون در هر دو گروه انجام شد. تکنیک های فراشناختی (آموزش توجه و ذهن آگاهی) برای گروه آزمایش در 10 جلسه 5/1 ساعته اجرا شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. سپس از هر دو گروه آزمایش و کنترل، پس آزمون گرفته شد. داده های با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش تکنیک های فراشناختی تغییرات قابل توجهی در نمرات آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل ایجاد کرد و موجب بهبودی در همه ابعاد سبک زندگی پرستاران شد. ) 001/0 (p<

نتیجه گیری: از طریق آموزش تکنیک های فراشناختی (توجه و ذهن آگاهی) می توان به بهبود سبک زندگی پرستاران کمک کرد.

واژه‌های کلیدی: تکنیک های فراشناختی، سبک زندگی، پرستاران
متن کامل [PDF 245 kb]   (164 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۴/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



DOI: 10.18869/acadpub.jnkums.9.1.135


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nameni E, Shirdel M, Jahangiri A. The study of effectiveness metacognitive techniques educationon life style of married women nurses in Bojnoord . JNKUMS. 2017; 9 (1) :135-146
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1129-fa.html
نامنی ابراهیم، شیردل ملیحه، جهانگیری علی. اثر بخشی آموزش تکنیک های فراشناختی بر سبک زندگی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1396; 9 (1) :135-146

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-1129-fa.html

دوره 9، شماره 1 - ( 4-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی Journal of North Khorasan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.133 seconds with 787 queries by yektaweb 3501