دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 91 1391 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 207-201 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi A, Hejazi A. Self- Assessment Based on EFQM Excellence Model inTeaching Hospitals in Bojnurd. North Khorasan University of Medical Sciences 2012; 4 (2) :201-207
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-134-fa.html
صادقی احمد، حجازی علی. خود ارزیابی عملکرد بیمارستانهای آموزشی شهر بجنورد بر اساس الگوی تعالی سازمانی EFQM. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1391; 4 (2) :201-207

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-134-fa.html


1- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
چکيده:   (5693 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت، مدل EFQM را برای تعیین میزان رشد و تعالی سازمان و ترسیم راه رسیدن به تعالی سازمانی تدوین کرده است. خودارزیابی بر اساس مدل EFQM، برای مدیران این امکان را فراهم می آورد تا بتوانند در مسیر تعالی گام برداشته، وضعیت سازمان خود را شناسایی و براساس یافته های حاصله، نسبت به بهبود وضعیت آن اقدام نمایند . مواد و روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی بوده که در سال 1390 انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه این پژوهش 26 نفر از اعضای کمیته ارتقای کیفیت در بیمارستان های امام علی (ع) و امام رضا (ع) شهر بجنورد بودند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد ارزیابی عملکرد براساس مدل تعالی سازمان بود. داده ها با استفاده از آزمون کای دو و نیز آزمون های آماری توصیفی توسط نرم افزار SPSS16 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: در بیمارستانهای مورد مطالعه، معیار توانمند سازها با کسب مجموع 360 امتیاز از 500 امتیاز، 2/71 درصد از امتیاز مطلوب را به خود اختصاص داد. معیارهای نتایج با کسب مجموع 5/335 امتیاز از 500 امتیاز ممکن، 5/65 درصد از امتیاز مطلوب را کسب نمودند. میانگین امتیاز خودارزیابی بیمارستانهای مورد مطالعه در کل، 5/695 از مجموع 1000 امتیاز بود. نتیجه گیری: امتیازات داده شده توسط به شاخص ها تا حدودی غیر واقعی به نظر می رسد؛ اما با توجه به نتایج به دست آمده می توان نقاط قوت و نواحی نیازمند بهبود را در بیمارستان مشخص نمود. نتایج این پژوهش نشان می دهد که در بیمارستان های مورد مطالعه باید به معیارهای نتایج کارکنان و نتایج کلیدی عملکرد توجه بیشتری شود و مدیران زمینه های بهبود این معیارها را در بیمارستان فراهم آورند.

متن کامل [PDF 220 kb]   (1340 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1393/10/11 | پذیرش: 1393/10/11 | انتشار: 1393/10/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb