چکیده زمینه و هدف: افراد برای کارکرد مناسب در محیط و شرکت در فعالیتهای روزانه زندگی به توانایی پردازش حسی مناسب نیاز دارند. هدف از این پژوهش بررسی الگوهای پردازش حسی کودکان اوتیسم 12-7 سال از دیدگاه معلمان است. مواد و روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی است، جامعه هدف عبارت بود از کلیه دانش آموزان اوتیستیک 12-7 سال که در سال تحصیلی 92-91 در مدارس مربوط به دانش آموزان اوتیسم تحصیل میکردند، پس از درنظر گرفتن ملاکهای ورود به مطالعه نمونه شامل 50 دانش آموز شد که از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش نیمرخ حسی دان فرم مدرسه است که توسط معلم هر دانش آموز تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که الگوهای پردازش حسی در دانش آموزان اوتیستیک شامل مواردی مانند ثبت پایین، حساسیت حسی، حس جویی تفاوت احتمالی و اجتناب حسی تفاوت قطعی دارد. نتیجه گیری: با استناد به یافتههای بدست آمده از این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که کودکان اوتیسم الگوهای متفاوتی در پردازش حسی دارند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |