[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 92 1392 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 653-661 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی الگوهای پردازش حسی کودکان اوتیسم 12-7 سال از دیدگاه معلمان
عباس نسائیان* 1، فرنگیس کاظمی2، ابراهیم پیشیاره3، ژانت هاشمی آذر4، نورعلی فرخی5
1- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- دکتری تخصصی روانشناسی، استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، انشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- 3دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی، استایار دپارتمان کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
4- 4دکتری تخصصی روانشناسی، استایار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
5- دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، استادیار گروه روانشناسی تربیتی و روانسنجی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکيده:   (773 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: افراد برای کارکرد مناسب در محیط و شرکت در فعالیت‏های روزانه زندگی به توانایی پردازش حسی مناسب نیاز دارند. هدف از این پژوهش بررسی الگوهای پردازش حسی کودکان اوتیسم 12-7 سال از دیدگاه معلمان است. مواد و روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی است، جامعه هدف عبارت بود از کلیه دانش آموزان اوتیستیک 12-7 سال که در سال تحصیلی 92-91 در مدارس مربوط به دانش آموزان اوتیسم تحصیل می‏کردند، پس از درنظر گرفتن ملاک‏های ورود به مطالعه نمونه شامل 50 دانش آموز شد که از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش نیمرخ حسی دان فرم مدرسه است که توسط معلم هر دانش آموز تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها از روش‏های آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد. یافته‏ها: یافته‏های پژوهش نشان داد که الگوهای پردازش حسی در دانش آموزان اوتیستیک شامل مواردی مانند ثبت پایین، حساسیت حسی، حس جویی تفاوت احتمالی و اجتناب حسی تفاوت قطعی دارد. نتیجه گیری: با استناد به یافته‏های بدست آمده از این پژوهش می‏توان نتیجه گرفت که کودکان اوتیسم الگوهای متفاوتی در پردازش حسی دارند.

واژه‌های کلیدی: واژه‏های کلیدی: الگوی پردازش حسی، کودکان اوتیسم
متن کامل [PDF 438 kb]   (1744 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱/۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۱/۸
* نشانی نویسنده مسئول: ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nesaeyan A, Kazemi F, Pishyare E, Hashemi azar J, Farrokhi N. Sensory processing patterns of autistic children from teachers’ point of view. JNKUMS. 2013; 5 (3) :653-661
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-402-fa.html

نسائیان عباس، کاظمی فرنگیس، پیشیاره ابراهیم، هاشمی آذر ژانت، فرخی نورعلی. بررسی الگوهای پردازش حسی کودکان اوتیسم 12-7 سال از دیدگاه معلمان. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1392; 5 (3) :653-661

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-402-fa.html



دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 92 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی Journal of North Khorasan University of Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.13 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3730