دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 92 1392 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 661-653 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nesaeyan A, Kazemi F, Pishyare E, Hashemi azar J, Farrokhi N. Sensory processing patterns of autistic children from teachers’ point of view. North Khorasan University of Medical Sciences 2013; 5 (3) :653-661
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-402-fa.html
نسائیان عباس، کاظمی فرنگیس، پیشیاره ابراهیم، هاشمی آذر ژانت، فرخی نورعلی. بررسی الگوهای پردازش حسی کودکان اوتیسم 12-7 سال از دیدگاه معلمان. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1392; 5 (3) :653-661

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-402-fa.html


1- ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، انشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- دپارتمان کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
4- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
5- گروه روانشناسی تربیتی و روانسنجی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکيده:   (4762 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: افراد برای کارکرد مناسب در محیط و شرکت در فعالیت‏های روزانه زندگی به توانایی پردازش حسی مناسب نیاز دارند. هدف از این پژوهش بررسی الگوهای پردازش حسی کودکان اوتیسم 12-7 سال از دیدگاه معلمان است. مواد و روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی است، جامعه هدف عبارت بود از کلیه دانش آموزان اوتیستیک 12-7 سال که در سال تحصیلی 92-91 در مدارس مربوط به دانش آموزان اوتیسم تحصیل می‏کردند، پس از درنظر گرفتن ملاک‏های ورود به مطالعه نمونه شامل 50 دانش آموز شد که از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش نیمرخ حسی دان فرم مدرسه است که توسط معلم هر دانش آموز تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‏ها از روش‏های آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد. یافته‏ها: یافته‏های پژوهش نشان داد که الگوهای پردازش حسی در دانش آموزان اوتیستیک شامل مواردی مانند ثبت پایین، حساسیت حسی، حس جویی تفاوت احتمالی و اجتناب حسی تفاوت قطعی دارد. نتیجه گیری: با استناد به یافته‏های بدست آمده از این پژوهش می‏توان نتیجه گرفت که کودکان اوتیسم الگوهای متفاوتی در پردازش حسی دارند.

متن کامل [PDF 438 kb]   (4450 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1394/1/8 | پذیرش: 1394/1/8 | انتشار: 1394/1/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb