زمینه و هدف: پژوهش های مختلف نشان داده است که آموزش تکنیک های فراشناختی در سلامت روان و بهبود زندگی افراد موثر می باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی آموزش تکنیک های فراشناختی (آموزش توجه و ذهن آگاهی) بر سبک زندگی پرستاران شهر بجنورد می باشد.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشی (پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام زنان پرستار شاغل و متاهل بیمارستان های شهر بجنورد در سال 94 می باشد. از بین زنان پرستار شاغل و متاهل، 30 پرستار به صورت نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. افراد به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارش شدند. قبل از اجرای مداخله آموزشی، پیش آزمون در هر دو گروه انجام شد. تکنیک های فراشناختی (آموزش توجه و ذهن آگاهی) برای گروه آزمایش در 10 جلسه 5/1 ساعته اجرا شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. سپس از هر دو گروه آزمایش و کنترل، پس آزمون گرفته شد. داده های با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش تکنیک های فراشناختی تغییرات قابل توجهی در نمرات آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل ایجاد کرد و موجب بهبودی در همه ابعاد سبک زندگی پرستاران شد. ) 001/0 (p<
نتیجه گیری: از طریق آموزش تکنیک های فراشناختی (توجه و ذهن آگاهی) می توان به بهبود سبک زندگی پرستاران کمک کرد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |