چکیده زمینه و هدف: برخورداری از مهارتهای ارتباطی موثر جزئی جدایی ناپذیر از فرایند مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان و اعضای خانواده آنان میباشد. به نظر میرسد که ارتباط خوب با بیماران مبتلا به سرطان تاثیر مهمی بر رضایت این بیماران از کل مراقبتهای پرستاری نیز داشته باشد. از طرفی، در مورد نحوه ارتباط پرستاران با بیماران مبتلا به سرطان و رابطه کیفیت این ارتباط با رضایت بیماران از خدمات پرستاری اطلاعات زیادی وجود ندارد. بنابراین، هدف این مطالعه بررسی ارتباط پرستاران و بیماران مبتلا به سرطان و ارتباط آن با رضایتمندی از خدمات پرستاری میباشد. مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی و همبستگی است که بر روی 131 بیمار بستری در بخشهای انکولوژی بیمارستان شهید قاضی طباطبایی تبریز صورت گرفته است که با روش نمونهگیری دردسترس وارد مطالعه شدند. تعامل پرستار- بیمار با پرسشنامه کیفیت تعامل پرستار- بیمار مورد سنجش قرار گرفت که نمره آن از 24 تا 144 متغیر است و رضایت بیماران از خدمات پرستاری با پرسشنامه رضایتمندی از خدمات پرستاری لامونیکا بررسی شد که نمره آن از 41 تا 287 متغیر است. برخی از مشخصات فردی-اجتماعی و مشخصات وابسته به بیماری با چک لیست بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمره تعامل پرستار- بیمار و رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری به ترتیب 7/94 و 2/203 بود. بین تعامل پرستار- بیمار و رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری ارتباط آماری وجود داشت (001/0= p). نتیجهگیری: باتوجه به نقش مهم ارتباط پرستاران با بیماران مبتلا به سرطان بر رضایت بیماران از خدمات پرستاری ارتقاء بیشتر کیفیت ارتباط پرستار با بیماران در بخشهای انکولوژی لازم و ضروری به نظر میرسد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |