دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 92 1392 )                   جلد 5 شماره 3 صفحات 548-527 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arki M, Abasi Esfajir A, Naderi H. Determination the efficacy of cognitive – behavior therapy group with role- playing in patients with bipolar disorder. North Khorasan University of Medical Sciences 2013; 5 (3) :527-548
URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-389-fa.html
ارکی مینا، عباسی اسفجیر علی اصغر، نادری حبیب ا... بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر ایفای نقش در کاهش علایم بیماران دوقطبی تحت درمان سرپایی در بخش اعصاب و روان بیمارستان امام رضا (ع) شهرستان بجنورد. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. 1392; 5 (3) :527-548

URL: http://journal.nkums.ac.ir/article-1-389-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی، ایران
2- ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی ، ایران
3- ، دانشگاه مازندران بابلسر، ایران
چکيده:   (5434 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: اختلال دو قطبی یکی از شایعترین بیماری های روانی و علل بستری در بخش های روانپزشکی است. به منظور درمان و جلوگیری از عود مکرر این بیماران لازم است اطلاعاتی در رابطه با روش های درمانی من جمله گروه درمانی شناختی رفتاری با تکنیک های مختلف کسب کرد. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر بخشی درمان شناختی – رفتاری مبتنی بر ایفای نقش بر درمان اختلال دو قطبی است. مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. آزمودنی ها طبق مصاحبه تشخیصی و بالینی نیمه ساختار یافته مبتنی بر DSM-IVIR تشخیص اختلال دو قطبی گرفتند و حداقل دو سال از تشخیص آنها می گذرد. (61 (N:. و آزمودنی ها طبق نمره بالایی که در پرسشنامه یانگ (سنجش مانیا) و بک (سنجش افسردگی) کسب نمودند به دو گروه با مانیای بالا و افسرده بالا انتخاب شدند. هر دو گروه تحت درمان دارویی بوده، گروه آزمایش به جز دارو درمانی 10جلسه گروه درمانی دریافت کرد. پرسشنامه ها ( پس آزمون ) توسط نمونه ها بعد از مداخله درمانی تکمیل شدند. و داده های پژوهشی با استفاده از نرم افزار آماری20 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهشی نشان داد که بین گروه کنترل و آزمایش بعد از مداخله (10جلسه درمانی) تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان دادند در سطح معنی داری 95٪ بین میانگین های گروه آزمایش قبل و پس از آموزش در بیماران دارای اختلال مانیا و افسردگی تفاوت معنی داری وجود دارد ) 000/0 (p<.

متن کامل [PDF 637 kb]   (5518 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: علوم پایه
دریافت: 1394/1/8 | پذیرش: 1394/1/8 | انتشار: 1394/1/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of North Khorasan University of Medical Sciences

Designed & Developed by: Yektaweb